Folkets Bio

Bäst på bio



  1. Frantz (premiär 5 maj). François Ozons formkurva är stadigt stigande och produktiviteten fortsatt god. I slutet av maj tävlar han med sin L'amant double i Cannes (där fransmannen inte är habitué). Men redan i början av månaden är det svensk premiär för hans förra film, Frantz, om konstens läkande krafter efter första världskriget. Stjärnskottet Pierre Niney syns även som Cousteaus son i bioaktuella Jacques – havets utforskare men är avgjort mest minnesvärd i Ozons film. Läs mer om Frantz i POV #1.
  2. Ta hand om min mamma (bio). «The best films are made in the Philippines and Iran these days», skrev Mark Cousins i POV #10. Trots att Abbas Kiarostamis är död fortsätter den iranska filmen sin goda tradition av småskaliga, storartade relationsdramer, senast i Asghar Farhadis The salesman, nu i Behnam Behzadis Ta hand om min mamma, om en kvinnas kamp för självständighet i livets och lungornas Teheran.
  3. Safari (bio). Efter att senast i Källaren ha grävt djupt i sina landsmäns garderober går österrikaren Ulrich Seidl på troféjakt igen, denna gång på safari i Afrika. «Du kämpade väl, min vän», säger en tillrest jägare och klappar sitt byte ömt. Det är primitiv maktutövning på hög nivå: Seidl radar upp och ramar in självbelåtet rättfärdigande västerlänningar på karaktäristiskt manér, men varken vackert tal om djurens ekovarv eller lokalbefolkningens värv kan rentvå så många avgrundsdjupa idiotier.
  4. Get out (bio). Årets amerikanska skräckdrama (hittills) hade premiär i Sundance nyligen. Jordan Peeles långfilmsdebut är underhållande, välspelad och filmhistoriskt välinrättad, men – sett till diskursen som vädras – aldrig så smart som ryktet säger.
  5. Your name (bio). Makoto Shinkais drömspel är eklektiskt, överlastat och skimrande vackert. I väntan på en comebackande Hayao Miyazaki (!) går det utmärkt att om inte vila ögonen på så i alla fall kolla in denna högintensiva sci-fi-animé.
  6. Tabu (Cinemateket, 3 maj). Stockholmscinemateket fortsätter sin välgörande Miguel Gomes-retrospektiv med Berlinales märkvärdigaste film 2012, Tabu, som oförglömligt förenar stiliserad poesi med postkolonialism från nu och då.
  7. The tribe/Happy together (Cinemateket 6 maj). Stockholmscinemateket visar Myroslav Slabosjpytskyjs söm- och dialoglösa internatskildring The tribe och Wong Kar-wais klassiker Happy together när Sophia Olsson och Ita Zbroniec-Zajt samtalar filmfoto med Jannike Åhlund, som en del av temat «Nordic women in film».
  8. När lammen tystnar (vod). I veckan avled Jonathan Demme. Att minnas hans magnum opus är att minnas sitt 90-tal.
Av Jon Asp 29 apr. 2017