Studio 24

Roy Andersson mot guldpalmen 2019



1969 var Roy Andersson i Cannes för att presentera sitt kommande långfilmsprojekt En kärlekshistoria, med framgångsrik svensk premiär i Sverige året därpå.

«SFI:s dåvarande chef Harry Schein förhindrade att filmen visades för Cannes representanter», säger Roy Andersson till POV. «Den hade haft god chans där. Men filmen var med vid Berlin filmfestival samma år. Av politiska skäl delades inga priser ut i tävlingen. Jag fick dock fyra andra priser. Berlin stads pris för bästa film, Writers Guild för bästa manus, Fiprescis pris för bästa film samt evangeliska priset för bästa film»

1976 skedde Roy Anderssons filmdebut i Cannes när Giliap visades i Quinzaine des réalisateurs. 
«Det är märkligt att jag absolut inte blev nedslagen av att Giliap blev totalsågad. Det var mycket värre att råka ut för framgången med En kärlekshistoria. Framgången gjorde mig deprimerad.»

Efter två och ett halvt decennier utan en enda långfilm vann Anderssons Sånger från andra våningen juryns specialpris 2000. Andra delen i trilogin Du levande visades i Un certain regard 2007 medan den avslutande En duva satt på en gren och funderade på tillvaron gick till Venedig, efter att ha fått nej till tävlingen i Cannes.

Vilket är störst: succécomebacken med «Sånger» i Cannes eller guldlejonet till «Duvan»?

«Guldlejonet i Venedig är för mig den främsta utmärkelsen. Helt enkelt fantastiskt!»

Var hamnar nästa Roy Andersson-film, i Cannes eller Venedig?

«Jag tror att det blir i Cannes och guldpalm. Det blir svårt att slå nästa film ‹Om det oändliga› som beräknas ha premiär 2019. Vi har snart gjort halva filmen.»

 

Bild från den nya filmen (Copyright: Studio 24)

oändliga

Inspelning Champagne: Pär Fredriksson och Lisa Blohm i nya filmen «Om det oändliga»

Bilder från inspelningen (Copyright: Studio 24)

roy och sandra

Roy Andersson med Sandra Parment, scenografimedarbetare

Gegely & Niklas

Fotograf Gergely Pálos och Nicklas Nilsson, scenografiavdelningen

15 maj 2017