Scanbox Entertainment

Bäst på repertoaren



  1. Inte hela världen? (bio). Efter tio års frånvaro återvänder det förlorade underbarnet hem till familjen för att berätta att han snart ska dö. Men många oläkta sår försvårar mötet, där var och en fastnar i gamla mönster, upprepar sin historia, sin narrativ i livet. Xavier Dolan gör, än så länge, bara högklassiga filmer. Med filmatiseringen av Jean-Luc Lagarces Juste la fin du monde visar han, hjälpt av en förstklassig ensemble, på en väsentlig utveckling: mindre visuella utsvävningar, mer koncentration och precision – och ändå alltjämt omisskännligt dolansk.
  2. Den störste (bl a på biografen Zita 5-7 juni). Häromveckan släpptes Tommy, en självförhärligande självbiografi av Tommy Berggren. Parallellt med läsningen av den kan man nu se Fijona Jonuzis underhållande och fint inramade 50-minutersfilm Den störste (del av Moving Sweden), där Louise Löwenberg gör en minnesvärd tolkning av den karakteristiske skådespelaren/regissören, på väg att sätta upp en monolog av och med Mikael Persbrandt, som i sin tur gestaltas av Eva Johansson, och med Malin Perssons projektledare i kläm mellan dessa två praktegon. 
  3. Vad döljer du för mig? (bio). Carolas textrad verkar harmlös i jämförelse. De mörka ögonen i «Främling» är här utbytta mot den avgrundsjupa blackbox som mobiltelefonen utgör i detta italienska samtidsdrama, där medelålders vänner samlas parvis på middag för att snart kasta upp sin lurar till allmänt beskådande och avlyssnande. Under första halvan är idén bättre än utförandet, men det tar sig, särskilt när en tonårsdotter hamnar på linjen och hela familjedynamiken sätts på spel. Många fördomar och mycket förväxling följer därefter. Läs mer om samtida italiensk film i POV #12.  
  4. Milo månvaktaren (bio). Själva berättelsen är inte mycket att orda om – ont möter gott (förutsägbart), balansen mellan mörker och ljus rubbas (finare) – men filmen håller hög visuell nivå, liksom den franskspråkiga animationen generellt.
  5. Brev från månen (bio). Nicole Garcias epokdrama, baserad på Milena Agus Onda stenar, hade svårt att göra avtryck i förra årets urstarka Cannes-tävling. Filmen saknar visst temperament men är både vacker och välspelad, framför allt genom Marion Cotillard som lidelsefull och kärlekskrank i huvudrollen.
  6. «Les nuit en or» (Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm, 9-11 juni). För tredje året bjuder franska César-akademin, Filminstitutet och Klarabiografen in till maratonsittning framför «Världens bästa kortfilmer». Under tre dagar visas 33 prisvinnande kortfilmer från hela världen. Håller verken lika hög nivå som Peter Modestijs 6A, svensk representant i sammanhanget, är det ett måste.
Av Jon Asp 2 juni 2017