Göteborg dukar upp för filmfest

Ur Gabriela Pichlers invigningsfilm «Amatörer» (Triart Film)

Mer tävling, hårdare konkurrens och flera stjärnaktriser på Göteborg filmfestival: Alicia Vikander, Juliette Binoche och långfilmsdebuterande indiedrottningen Greta Gerwig. I den prestigefulla nordiska tävlingen är inte mindre än fem av nio regissörer svenska, varav Gabriela Pichler med «Amatörer» inviger festivalen.



Svenska världspremiärer och många utländska festivalfavoriter: den 41:a upplagan av Göteborg filmfestival verkar intressant både på papperet och i praktiken. I dag släpptes programmet till dess 41:e upplaga, som invigs av Gabriela Pichlers efterlängtade Amatörer den 26 januari och tio dagar senare avslutas med det danska kriminaldramat tillika Sundance-tävlaren Den skyldige av svenske debutanten Gustav Möller.

Det är snart sex år sedan Gabriela Pichler slog igenom med krassa arbetsmarknadsdramat och inkännande far/dotter-skildringen Äta sova dö, med start på Venedigfestivalen och ett halvår senare med förvärvad guldbagge för bästa film. Om det finns några betydande likheter i uppföljaren får bli osagt, av innehållsbeskrivningen att döma verkar det åter tilldra sig i en mindre ort som kämpar hårt med såväl arbetstillfällen som den egna självbilden.

«Krisande kommunledning försöker attrahera tyska investeringar med lokalproducerad amatörfilm i Gabriela Pichlers oemotståndliga komedi om film, demokrati och solidaritet», heter det i festivalkatalogen. Filmen är skriven av Pichler tillsammans med Jonas Hassen Khemiri. Jesper Ganslandts Jimmie, som inviger Rotterdam filmfestival den 24 januari, finns liksom Amatörer med i Göteborgs nordiska tävling. Bland de sju övriga bidragen som gör upp om miljonpriset återfinns norska Iram Haqs Vad ska folk säga (bilden) och Lisa Langseths Euphoria, som båda fick sin världspremiär i Toronto i september. Sedan tidigare är det känt att Alicia Vikander, protagonist och samproducent till Euphoria, också gästar festivalen för att ta emot ett av festivalens hederspriser.

hva_vil_folk_si_5.jpg

Ytterligare två svenska regissörer, båda debutanter, har fått plats i tävlingen, med sina respektive danska filmer. Milad Alamis Charmören, med världspremiär i San Sebastián i september, har Ardalan Esmaili i titelrollen och Sameblod-fotografen Sophia Olsson bakom kameran; samt Isabella Eklöfs Sundance-aktuella gangsterdrama Holiday, en film som enligt programkatalogen påminner om Ulrich Seidl.

Nytt för i år är festivalens internationella tävling (alltså utöver Ingmar Bergman-priset) som mönstrar tjugo filmer: från den omtalade The death of Stalin (regissören Armando Iannucci håller också föredrag på festivalen), med Steve Buscemi i rollen som Nikita Chrusjtjov, och Nico, 1988, med danska stjärnaktrisen Trine Dyrholm som kämpande Velvet Underground-ikon; till Cannes-hyllade filmer, från hjärtskärande Kongo-dokumentären Makala till Western av tyska Valeska Grisebach, långsamt men rikt belönande närstudie av manliga kulturkrockar.

I den dokumentära tävlingen återfinns tre svenska filmer: Göran Hugo Olsson Telluride-visade Om sommaren (med arkivmaterial upptagna av bland andra Jonas Mekas, Andy Warhol samt av filmens huvudperson Peter Beard), Hogir Hiroris minröjarskildring The deminer, prisad vid världspremiären på IDFA-festivalen i Amsterdam nyligen, samt Cecilia Björks förmodat demaskerande Almedalen-epos En bra dag för demokratin, med bland andra Ebba Busch Thor och Alice Bah Kuhnke i centrala roller. I Göteborg visas också den IDFA-hyllade dockdokumentären Vi bara lyder, av Erik Holmström och Fredrik Wenzel med förlaga i Roland Paulsens kända arbetsförmedlingsskildring.

Under temat «Nationalism» visas bland andra Stefan Jarls spelfilm (Kjell-Åke Andersson är medregissör) Innan vintern kommer, ett drama om Sverige under ockupationen med bland andra Eva Röse, Henrik Norlén och Peter Andersson. I samma sektion sker också världspremiären av Pine Ridge-regissören Anna Eborns dokumentär Lida, om en utdöende svenskbygd i Ukraina.

jarl

I sidosektionen «Nordic Light» återfinns Fanni Metelius långfilmsdebut Hjärtat och Ester Martin Bergsmark Moving Sweden-film Smågodis, katter och lite våld (båda filmerna visas även i Rotterdam), Olof Spaaks debut Trädgårdsgatan (festivalprisad i Giffoni i somras), danska Darling med Gustaf Skarsgård och hyllade finska dramat Eutanizer.

Likaså känt sedan tidigare är att Juliette Binoche gästar festivalen för att ta emot hederspris och hålla masterclass. En knapp handfull av franska aktrisens filmer visas, däribland Claire Denis bioaktuella Let the sunshine in. Binoche har även valt sin Bergmanfavorit, Scener ur ett äktenskap, som visas tillsammans med tre andra Bergmanfilmer, däribland Margrethe von Trotta-programmerade Vargtimmen. Filminstitutets stora satsning på den 100-årsjubilerande regissören presenteras också på festivalen: sex kortfilmer på temat Bergman i regi av Tomas Alfredson, Lisa Aschan, Pernilla August, Patrik Eklund, Jane Magnusson/Liv Strömquist samt Linus Tunström.

Av Jean-Luc Godard ges den återfunna tv-filmen Rise and fall of a small film company från 1986. Festivalen visar även The artist-regissören Michel Hazanavicius Le redoutable, där Louis Garrel på högvarv gör ett fritt men underhållande porträtt av den plågade regissören runt -68. En annan fransk höjdpunkt på festivalen är Philippe Garrels L’amant d’un jour.

garrel.jpg

I ett omfattande kinesiskt fokus märks Wang Bings dokumentär Mrs Fang, vinnare av Locarnos guldleopard i augusti. Av den produktive sydkoreanske excentrikern Hong Sang-soo visas The day after, om en långt gången kulturman dold bakom spelad ödmjukhet. I Hanekes Happy end gör Jean-Louis Trintignant ännu en briljant rolltolkning, besläktad med den i Amour. Flera ryska akter utgör höjdpunkter: Cannes-bidragen LovelessA gentle creature och Karlovy Vary-prisade Arrhythmia.

Indiedrottningen Greta Gerwigs redan sönderhyllade och nyss dubbelt Golden Globe-prisade Lady bird (bästa komedi/musikal och Saoirse Ronan i huvudrollen) smygöppnar festivalen den 25 januari. Tillsammans med galavisningarna av Paul Thomas Andersons Phantom thread och Lynne Ramsays dubbelt Cannes-belönade You were never really here är det filmer som lär sprida stjärnglans i Göteborg.

Av Jon Asp 9 jan. 2018