Filmarna som gästspelar på teatern

Pernilla August, Daniel di Grado och Gabriela Pichler

Filmarna som gästspelar på teatern

Pernilla August och Daniel di Grado debuterar som teaterregissörer medan snart bioaktuella Gabriela Pichler har skrivit sin andra pjäs.



I år debuterar Pernilla August som teaterregissör i en av årets på förhand mest intressanta svenska urpremiärer, i en adaption av Linn Ullmanns senaste roman, den fritt hållna föräldraskildringen De oroliga (anmäld av Stig Björkman i POV #1). Premiären sker på Dramaten i oktober, som en del av teaterns Bergmanår. Skådespelaren August – som gjort flera minnesvärda roller för Bergman, från Fanny och Alexander på film till Gengångare på scen – har under det senaste decenniet ägnat mer tid åt att regissera, för film och tv, senast kortfilmen Scener ur natten, som en lös uppföljare till Scener ur ett äktenskap och inom ramen för Filminstitutets satsning «Bergman Revisited».

Pernilla August är inte ensam filmskapare att debutera som teaterregissör. Redan den 12 mars är det premiär för Mary Shelleys klassisker Frankenstein – 200 år i år – på Playhouse i Stockholm i regi av Daniel di Grado. Teater Barbara står bakom satsningen, med en bearbetning av Johan Ehn. Daniel di Grado långfilmsdebuterade med skräckdramat Alena 2015 och har flera tv-produktioner i sitt cv («Jordskott», «Farang»).

frankenstein_05.jpg

Ett par exempel utgör förstås ingen trend men det är ett välkommet inslag med filmregissörer som, mer eller mindre regelmässigt, intar tv:s territorier, utan också vänder blicken mot teatern. Snart bioaktuella Gabriela Pichler har medförfattat föreställningen Hemsjuka för Folkteatern i Göteborg, i regi av Rasmus Lindgren och Sandra Medina och med premiär den 5 april. Pichler debuterade som dramatiker med Rött kort på Backa 2014, en pjäs som senare visades på Scenkonstbiennalen. Regissörens senaste film, Amatörer, tog fart som en fri filmatisering av Jonas Hassen Khemiris succépjäs Invasion!, men utvecklades snart i en annan riktning, alltjämt med Hassen Khemiri som medförfattare.

Om Lisa Langseth, Maria Blom och Marcus Lindeen är några namnkunniga exempel på filmskapare som börjat inom teatern, är det desto mer sällsynt med det omvända: regissörer som går från film till teater. Björn Runge är en av få aktiva svenska regissörer som stadigt och sedan länge varvar film och teater, senast filmaktuell med internationella produktionen The wife i Toronto och för närvarande på Stockholms stadsteater med den självbiografiskt inspirerade pjäsen Jag är en annan nu.

Av Jon Asp 28 feb. 2018