Bakom kulisserna till «101-åringen»

Efter «100-åringen» kommer «101-åringen». Manusförfattaren Hans Ingemansson, som skrivit den nya filmen tillsammans med Måns och Felix Herngren, och med input från Jonas Jonasson och Robert Gustavsson, tar oss med bakom kulisserna och ger en lekfull och generös inblick i arbetet med att följa upp succén.



BABBEL I, II & III

Written by Hans Ingemansson


Nedslag 1. ”Storylinebabbel”

En återkommande diskussion när man jobbar med spänning, äventyr och humor brukar vara den om trovärdighetsnivå. Hur troligt eller otroligt ska det som sker vara? I situationen kan ju en helt otrolig sak bli kul just för att den är helt otrolig. Otroliga saker  leder dock ofta till minskad igenkänning. Igenkänning är ju en bra sak, särskilt när det kommer till humor. Man brukar säga att man kan tillåta sig ett begränsat antal otroliga saker i en film, saker som sker av stor slump eller i form av kraftigt överdrivna karaktärer men att spannen förr eller senare rinner över och publiken slutar tro på historien. Detta gäller givetvis när man har som målsättning att vara trovärdig eller ”någorlunda trovärdig”.

Gör man crazykomedi eller superhjälteaction är det ju bara att vräka på.


NEDSLAG I. STORYLINEBABBEL MM.

INT. HASSES KONTOR - MORGON

Hasse sitter vid sin dator och surfar, på skärmen FOX NEWS- ankaret Bill O'Reilly. På skrivbordet, bredvid tangentbordet står en mugg med kaffe och en tallrik med en ostsmörgås på. Plötsligt knackar det på fönstret. Hasse vänder sig om. Utanför står MÅNS HERNGREN, han håller glatt upp två muggar med cappuccino. Hasse reser sig för att gå och öppna för Måns.

INT. HASSES KONTOR - MORGON

Hasse sitter vid sitt skrivbord, Måns sitter i en soffa i andra änden av det lilla kontorsrummet. Ovanför Måns på väggen hänger en tavla i naivistisk stil, "Kattaslynan” av Peter Wahlbeck.

MÅNS
Var var vi igår? Visst sa vi att läsken skulle vara skitgod men inte magisk?

HASSE
Ja, ett tag var jag sugen på att den skulle vara oerhört beroendeframkallande, att de som drack den skulle bli besatta men det känns kanske inte som rätt sammanhang riktigt...

MÅNS
Tanken är kul..men det känns som att vi kan jobba på ett mer trovärdigt plan om det bara är en skitgod läsk..

Hasse avbryter

HASSE
..världens godaste. Man kanske gjort tester...

Måns avbryter

MÅNS
Ja, precis. Typ nio av tio väljer den framför alla andra läsksorter, Coca Cola, Pepsi Cola, Fanta. Den skulle verkligen bli en maktfaktor då..

Hasse avbryter

HASSE
Ja. Skitbra. Men okej, ska vi sätta upp lite gula lappar? Jag skulle behöva se inledningen lite tydligt framför mig, vi har ju haft lite olika versioner senaste dagarna.

MÅNS
Jag snackade med Felix igår och han tycker att Benny och hans nya flickvän ska vara med i starten, att det inte bara är Allan och Julius som är kvar på Bali.

HASSE
Det var i och för sig något skönt deppigt med att det bara var Allan och Julius som satt och suckade och hade blivit lappsjuka...samtidigt kan jag hålla med om att det känns bra att alla är samlade när vi drar igång igen, Gäddan också..

Måns avbryter

MÅNS
Ja, vad tror du om att Bennys nya tjej är lite backpackertypen?

HASSE
Absolut, och man vill ju se några drag av Gunilla också, att det är någon som kör med Benny, älskar honom men som tydligt bestämmer..

Måns avbryter

MÅNS
..att Benny dras till den typen, någon som läxar upp honom..

Hasse avbryter

HASSE
Ska Benny smaka läsken?

MÅNS
Jag vet inte.....

Hasse avbryter

HASSE
Svårt, vad är mest frustrerande? Att två, eller tre med Julius, har smakat och vill ha mer eller att Bennys nya har smakat och försöker få Benny att förstå hur jävla god den var..alltså du fattar inte..den var...asgod...

Måns avbryter

MÅNS
Precis och att hon vill ha den för att den är god medan Julius vill få tag i läsken, eller receptet på läsken för att kunna tjäna pengar..

Hasse avbryter

HASSE
Ja, det är bra, att dom har olika motiv för varför dom vill ha den. Allan har väl aldrig ens smakat den, han skiter väl i läsken? Han är ju bara glad att det händer något.

  


Nedslag 2. ”Karaktärsbabbel mm”

En fråga som dök upp titt som tätt var ”Är det Allan att göra så”? Att frågan lät just så i 100-åringen och 101-åringen beror såklart på att en av karaktärerna heter Allan. Det skulle, såklart, likaväl kunna låta ”Är det Indiana Jones att göra så” om man skriver på ”Jakten På Försvunna Skatten” eller ”Är det Eulalia att göra så” om man filar på ett ”Åsa-Nisse” manus.

Det handlar givetvis om huruvida en viss handling eller replik passar en viss karaktärs personlighet. Om man tillsammans med sina kollegor har en tydlig gemensam bild av vem karaktären är brukar man känna det i magen direkt. Precis som i fallet med otroliga saker så har man bara ”råd” med att låta ens karaktär göra avvikande saker ett litet antal gånger, om man nu ens vill det.  För många avvikande saker gör karaktären otrovärdig och därmed oftast ointressant. Sen kan ju vi människor i vårt dagliga liv faktiskt göra saker som känns ”out of character”, jag kan ibland välja fisk istället för kött på restaurang. Min flickvän säger då ”va, tog du fisken? det var ovanligt”, det är avvikande men inte så att det hamnar på nån löpsedel.  Diskussionerna om karaktären och om något den gör är trovärdigt brukar vara väldigt kul och intressanta och de brukar göra att man lär känna karaktären bättre och får en mer sammanflätad bild av vem personen är.


NEDSLAG II. KARAKTÄRSBABBEL MM.

INT. PRODUKTIONSBOLAGET FLX - DAG

Hasse, Felix och Måns sitter runt ett runt bord i ett litet konferensrum. Längs de fyra vita väggarna löper en orange/ illgrön/gul bård bestående av uppklistrade post-it-lappar, totalt ca hundra stycken Varje lapp representerar en scen eller avgörande händelse i filmen. Det är tyst i rummet, alla sitter med rynkade pannor och tittar på post-it-lapparna.

HASSE
Mmmm, Allan har ju en Folksoda, bland sina grejer i containern han låtit skicka från ålderdomshemmet i Sverige till Bali. Frågan är bara hur den kommer fram...hur det blir så att någon eller alla smakar den.

Det är tyst ett par sekunder

FELIX
Idén med att Gunilla inte kan dricka champagne på Allans födelsedag och därför måste dricka nåt annat, alkoholfritt känns fortfarande bra.

MÅNS
Ja. Ska någon föreslå läsk och så kommer Allan att tänka på Folksodan i containern och går för att hämta den?

HASSE
Det är bra, sen känns det som att ju större graden av slump är..att de kommer att smaka läsken, desto bättre...

Felix avbryter.

FELIX
Kanske apan har hittat flaskan strax innan, när han och Allan hänger i containern, så att den bara råkat hamna på bordet..

Hasse avbryter.

HASSE
Ja, bra, då finns det ingen baktanke från Allans sida, det känns mer “Allan” att det bara händer, av en slump...

Måns avbryter.

MÅNS
Absolut, och då börjar själva läskäventyret med skålen för Allan på hans 101-årsdag.

HASSE
Och Julius får också smaka och fattar potentialen...

Felix avbryter.

FELIX
Hur mycket har de kvar av de femtio miljonerna som de hade i slutet på förra filmen?

MÅNS
De borde väl ha gjort slut på dem, fem personer bränner väl lätt 50 miljoner om de vältrar sig i lyx i ett helt år.

HASSE
Ja, båtar, helikoptrar, privatkonsert med Bob Dylan eller liknande..skaldjursplatåer och champagne 24/7...

Felix avbryter

FELIX
Men när och hur fattar de att de är panka? Man vill ju vara med när de fattar att pengarna är slut.

HASSE
Tidigt tycker jag.

MÅNS
Mitt under Allans kalas kanske? Hotellmanagern vill ha betalt, de kanske inte är så punktliga med hyran alltid, han kanske dyker upp lite lismande och vill ha månadens räkning betald.

FELIX
Och så vänder de upp och ner på sina bungalows, alla gömmor är tömda.

HASSE
Och strax efter får Julius veta att Allan har receptet på världens godaste läsk, som varit bortglömt..han fattar att det kan vara lösningen. Det är lite Kalle Anka, på ett bra sätt.

MÅNS
Bra också att det inte är en väska med pengar som ska jagas, utan något annat, det hade känts mindre kul att fortsätta jaga pengaväskan i en film till.

FELIX
Kul att se vuxna män, presidenter och höga ledare bråka om något så trivialt.

HASSE

Det mördas, spioneras, konspireras, viskas i maktens korridorer, om läsk. Sockervatten.

FELIX
Okej, vi tittar på lapparna igen då..

 

 

Nedslag 3 ”Produktionsbabbel”

Med jämna mellanrum under storylineprocessen och manusprocessen har man, som i alla typer av projekt, möten där allt mellan himmel och film diskuteras. Möten får Sverige att rulla. Hursomhelst, producenter och andra ger feedback på det man dittills skrivit, man diskuterar karaktärer, rollsättning, inspelnings- tider, locations, ja ni fattar. På gott och ont kan man börja få en tydligare bild om hur filmen kommer att se ut. Man vill ju bara veta det som ger inspiration, ett bra förslag på skådespelare i nån roll, en kul location eller liknande. Att veta för mycket eller låsa för mycket innan man är klar med storyline och manus kan vara hämmande, medvetet och omedvetet. Tricket är att hålla alla möjligheter öppna så länge som möjligt, för slutresultatets skull. Detta kan göra producenter galna såklart, men de förstår oftast att det är av s.k ”godo”.


NEDSLAG III. PRODUKTIONSBABBEL MM.

INT. KONFERENSRUM FLX - DAG

Runt ett större konferensbord sitter MALTE, 59, en av filmens producenter samt Måns, Hasse och Felix. Den skarpa vintersolen lyser in genom fönsterrutorna, det är en kall januaridag med klarblå himmel. Alla har en kopia av storylinen version 3 framför sig. Vi kommer in mitt i en diskussion.

MALTE
..så är det ju, att ju fler scener vi vet kommer vara med i slutmanus desto mer kan vi börja jobba med rek och casting.

FELIX
Vi vet ju att vi kommer att ha en hel del scener i Moskva och Berlin, det kommer inte att ändras, Kreml, hemma hos Amanda Einstein i Berlin och så vidare.

HASSE
Både i nutid och i flashbacks.

MÅNS
Någon slags labbmiljö också, ett statligt labb i Sovjet tidigt 70- tal.

MALTE
Där man uppfinner Folksodan?

HASSE
Ja, exakt, kvinnor och män i vita rockar som försöker experimentera fram en oslagbar läsk. Sen, om vi bara kastar ur oss nu, ett par scener i Vita Huset, samtal mellan Brezjnev och Nixon över Hotline, dom där stora röda telefonerna.

MÅNS
Nån udda miljö i Vita Huset också, jag har hört att dom har en bowlingbana där.

MALTE
Bra, det är kul. En bowlingbana.

FELIX
En bana bara, kanske en bardisk..

MALTE
Jag tror att vi kan hitta de flesta miljöerna, både för Moskva och Berlin i Budapest, interiört och exteriört, bakgrunder med kända landmärken får vi såklart lösa i post men arkitekturen i Budapest är så pass lik och varierad att det kan vara både Berlin och Moskva. Snygga interiörer för de amerikanska scenerna känner jag mig också trygg med att vi hittar där.

FELIX
Så du tänker dig en längre inspelningsperiod där, eller tänker du att vi kommer tillbaka flera gånger?

MALTE
En sammanhängande period är ju drömmen såklart, jag skulle tro nånstans i juni..juli kanske, jag har börjat kolla tillgängligheten på lokalt team.

MÅNS
Hur många tar vi med oss från det svenska teamet?

MALTE
Alla nyckelfunktioner såklart, foto, ljus, scenografi, mask, kostym. Regissörer.

HASSE (SPELAT FÖRVÅNAD)
Va? Ska Måns och Felix verkligen få åka till Budapest?

FELIX
Javisst, upp fyra på morgonen och i säng två på natten, jag fattar att du är avundsjuk.

Alla ler.

MALTE
Jag tycker att vi har en så pass klar bild av storyn och vissa nyckelscener att vi kan börja reka miljöer om nån månad, ja redan nu egentligen. Sen är det ju såklart så att ju fortare vi kan låsa en scen eller spika en miljö desto bättre. Nu är ju storylinen mer eller midre satt.

HASSE
Ja, sen kommer vi ju snabbt upptäcka vad som funkar och inte funkar när vi börjar skriva själva manuset, men som du säger, vissa miljöer, som Vita Huset och Kreml och laboratoriet och så vet vi ju att vi kommer att vilja ha med.

MALTE
Jaha, bra. Jag ska snart bege mig, vad håller ni på med just nu?

FELIX
Vi snackade med Robert, Allan-Robert alltså, häromdan och han var inne på att Allan skulle vara nära att dö nånstans mitt i filmen och att det ska bli jobbigt på riktigt.

MÅNS
Antingen att han bara ligger livlös i en säng och Julius tolkar det som att Allan dött och blir förtvivlade, eller mer actonbetonat, att Allan blir skjuten.

HASSE
En idé vi hade var att Allan blir skjuten, körd till sjukhus och opererad.

(MORE)

HASSE (CONT'D)
När läkaren allvarlig kommer ut från operationssalen säger han något i stil med “om det varit en ung man med ett friskt hjärta..” och Julius bryter ihop medan läkaren fortsätter “..så hade han inte överlevt, hans svaga puls räddade livet på honom, han har ett djupt sår men blodet ligger bara och skvimpar, hjärtat förmår inte pumpa ut blodet ur kroppen”. Förmodar att det inte är helt vetenskapligt men en kul tanke är det.

 

101-åringen



Hans Ingemansson om arbetet

Jag förmodar att det finns lika många sätt att skriva filmmanus baserade på böcker som det finns böcker, eller filmer, baserade på böcker.

Jag har nu varit med och skrivit manus både till en film som baserar sig på en bok, 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann och till uppföljaren, 101-åringen som smet från notan och försvann, vilken inte hade någon förlaga.

Att berätta en historia, bara i ord, skiljer sig väldigt mycket från att berätta samma historia  i film, på gott och ont. Eftersom man har mindre tid på sig, såvida man inte bestämt sig för att skriva en mastodontfilm, så måste man, när man utgår från en bok, sålla kraftigt i texten. I vårt fall började vi, jag och Felix, med att läsa boken flera gånger för att sedan sätta oss ner och välja vad vi ville ha kvar och vad som inte hanns med att berätta. Vi utgick från två saker, vilka historier tycker vi är roligast och vilka delar måste vi ha med för att man ska förstå historien. När vi stökat och bökat med detta en längre tid tittade vi på materialet igen och valde ut de historier som kändes mest lämpade för filmberättande.

Om man inte bestämt sig för att göra en 10-timmars långfilm utan tänker sig en film någonstans runt 1:45–2 timmar, så måste man gå fram med yxan ganska rejält. Mindre viktiga karaktärer stryks helt eller delvis, scener och partier plockas bort . I en bok kan man ju ägna flera sidor åt att beskriva stämningen på en plats eller en karaktärs inre tankar och känsloliv och skapa spänning med hjälp av språket. I film kan man göra samma sak med bilder, musik och skådespelarnas prestationer, men man har som sagt mindre tid på sig. Detta resulterade i vårt fall i att vi valde att skriva om historien på ett antal ställen så att den skulle bli mer lämpad för att berättas i film. Rättväsendet i nutid representerades t.ex  i boken av ett större antal personer, poliser, polischefer, åklagare mm, i filmen var detta galleri mer eller mindre representerat av en person, kommissarie Aronsson. I vissa scener förekom också hans chef, men det var han som ensam representerade ”polismakten”. Vi förstärkte hotet mot gruppen, med Allan, 100-åringen i spetsen, genom att skapa en ny karaktär, Pim, en skrupellös ledare för ett brottsyndikat på Bali. 

Man har givetvis mycket ”gratis” när man skriver med utgångspunkt från en bok , själva historien, karaktärerna och deras repliker. Det är inte så lite men vad som är sant är att i övrigt skiljer sig inte själva manusarbetet så mycket som många tror från det arbete man gör när man själv hittat på en historia. Man måste bryta ner allting i beståndsdelar och bygga upp det igen, skriva om, ev hitta på nya karaktärer, skapa en fungerande dramarturgi. Mycket men kul jobb. 

När jag, Måns och Felix Herngren, med input från Jonas Jonasson, Robert Gustavsson och andra närmast sörjande, skrev storylinen till 101-åringen så använde vi oss både av karaktärer från boken, 100-åringen, karaktärer vi skapat i filmen 100-åringen och nya karaktärer skapade för historien i 101-åringen.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att skillnaden på själva manusarbetet, efter det att man har en storyline, inte skiljer sig så mycket från det arbete man gör när man utgår från en bok. Vad torftigt det lät, men så upplever jag det.

Och som alltid, off subject, så måste lusten vara med, i båda fallen, annars blir det sällan bra. Och lustfyllt har det varit. 

Av Hans Ingemansson 9 dec. 2016