Vilka har den äran i Cannes 71?

Ur László Nemes «Sunset» (Laokoon Filmgroup)

Vilka har den äran i Cannes 71?

Hur ska svensk film följa upp guldpalmen? Blir Juliette Binoche festivalens stora stjärna? Tävlar Malick med Michael Nyqvist? Frågorna hopar sig inför Cannes.



Mindre än två månader till Cannes filmfestival och spekulationerna om årets program är i full gång, på båda sidor Atlanten. Vilka hinner bli färdiga, vilka klarar cuten? Hur kommer Ingmar Bergman att uppmärksammas? Kommer metoo-upproret få några direkta konsekvenser i urvalet?

Många räknar sedan länge med att Lars von Trier kommer att inta croisetten med sin nya omtalade film, seriemördardramat The house that Jack built, med bland andra Uma Thurman och Matt Dillon. Regissörens tidigare kontroverser på festivalen lär inte ändra på det, med två parter så beroende av varandra.

trier.jpg

Mer osäkert är om Jean-Luc Godards Livre d’image kommer att visas. Filmen är en uppföljare till Adieu à langage, filmvärldens hittills mest överväldigande 3D-drama som tävlade 2014. En annan som lär vara högaktuell för tävlingen är Claire Denis, som med sci-fi-filmen High life gjort sin första internationella produktion. Det skulle i så fall vara första gången Denis tävlar i Cannes sedan debuten Chocolat för trettio år sedan.

Ett ännu säkrare franskt kort lär vara Jacques Audiard, vars The sisters brothers också är hans första internationella film, en western med John C Reilly, Jake Gyllenhaal och Joaquin Phoenix i rollistan. Audiard har tävlat inte mindre än fyra gånger tidigare och vann 2015 guldpalmen för Dheepan, ett beslut som fick flera franska medier att spekulera i festivalledningens påverkan på juryn till favör för den påstådda gunstlingen Audiard, «förtjänt» av en palm efter många starka framträdanden tidigare. Annan tänkbar guldpalmsvinnare på retur: Ahlat agaci av Nuri Bilge Ceylan, som vann 2014 för Vinterdvala

Sunset av László Nemes, den ungerske regissören som vann juryns pris 2015 med sin debut Sauls son, är en annan stark kandidat liksom Asghar Farhadis senaste familjedrama Everybody knows med Pénelope Cruz och Javier Bardem. Vidare: Paolo Sorrentinos Loro med Toni Servillo i rollen som Berlusconi samt Giorgos Lanthimos The favourite med Emma Stone, bara ett år efter att grekens The killing of a sacred deer vann för bästa manus. Den mindre produktive men mycket efterlängtade Carlos Reygadas sägs vara klar med sin nya film Where life is born. Mexikanens har haft sina senaste tre filmer i tävlingen, senast Post tenebras lux 2012.  

Däremot verkar det mer osäkert om Xavier Dolan hinner klart med sin nästa film The Death and Life of John F. Donovan. I februari meddelade den kanadensiske regissören att Jessica Chastain, dittills en av projektets frontfigurer, klippts bort ur filmen, efter att hennes rollkaraktär inte längre passat in narrativt i filmen. Ändå lär det vara för tidigt att räkna ut Dolan, som kan prioriteras av festivalen med en sent färdigställd kopia.

Kommer Barry Jenkins, med sin senaste film If beale street could talk (baserad på James Baldwin-roman), följa upp Moonlight-framgången med en plats i Cannes? Och kan Pawel Pawlikowski göra detsamma med sin sönderhyllade Oscar-vinnare Ida? Bland andra regissörer det spekuleras i: Mike Leigh, Paul Verhoeven, Pablo Trapero, Harmony Korine, Philippe Faucon.

Från Asiens väntas flera profilstarka namn: Jia Zhanke, Kiyoshi Kurosawa, Lee Chang-dong och den produktiva Naomi Kawase som är något så ovanligt som en kvinnlig trotjänare i tävlingen. Hennes förra film Mot solnedgången, med svensk biopremiär 13 april, gick dock i Un certain regard förra året. I hennes nya drama Vision frontar Juliette Binoche, den formtoppade fransyskan som av franska veckomagasinet Les Inrockuptibles tippas bli festivalens stora stjärna: tänkbar i inte mindre än tre filmer: förutom Kawases också i Claire Denis High life (mot Robert Pattinson) ch i Olivier Assayas nya film, komedin E-book (som dock inte har Kristen Stewart i någon roll).

high-life-copyright-wild-bunch.jpg

Efter det utsökta generationsdramat Dagen efter denna i Berlin häromåret är Mia Hansen-Løve aktuell med Maya, ett drama om en ung krigsreporter. Kan det bli regissörens första film i huvudtävlan, efter att hennes vackra andrafilm Le père de mes enfants visats i Un certain regard 2009. Fransyskans kommande film Bergman island spelas in på Fårö i sommar, löst baserad på hennes tidigare förhållande med just Olivier Assayas.

Ingmar Bergman fyller som bekant 100 i år och frågan är inte om utan hur detta kommer uppmärksammas i Cannes. Kommer Jane Magnussons dokumentär Bergman: A year in a life, om succéåret 1957 och livet runtomkring, att ges plats? Som bekant rönte Stig Björkmans Jag är Ingrid stor uppmärksamhet och uppskattning för tre år sedan, när Ingrid Bergman fyllde just 100.

Och hur ska svensk film följa upp förra årets guldpalmsviktoria med The square? Bland spelfilmsregissörer i det längre formatet kan Peter Grönlund och Anna Odell vara de med störst chans – om de hinner klart i tid vill säga. Som andragångsfilmare har Grönlund och Odell inte mindre än tre chanser: i officiella programmet, i den auteurstarka sidosektionen Quinzaine des réalisateurs samt Kritikerveckan (Semaine de la critique).

Dessutom ryktas Cannes-habituén Terrence Malick, guldpalmsvinnare med The tree of life 2011, vara klar med sin nya film, det historiska dramat Radegund där Michael Nyqvist, i en av sina sista roller, gör en av de bärande karaktärerna som präst.

Några veckor in i april släpps programmet, förhoppningvis med flera överraskningar och nya bekantskaper också i de finaste sektionerna.

Av Jon Asp 20 mars 2018