Murakami-hit från Cannes klar för svensk bio

Ur Lee Chang-dongs Cannes-hyllade «Burning» (Folkets Bio)

Murakami-hit från Cannes klar för svensk bio

Lee Chang-dongs unisont hyllade «Burning» blev utan pris i Cannes men har liksom två tredjedelar av tävlingsfilmerna klart med svensk distribution.



Den sydkoreanska filmen Burning var den överlägset mest kritikerhyllade filmen i årets huvudtävling i Cannes, men blev helt utan pris när guldpalmerna delades ut under helgen. Nog för att kritiker och jury vanligen avviker en del i uppfattning, det är ändå anmärkningsvärt, särskilt eftersom de övriga premierade filmerna verkade falla båda parter i smaken.

Burning bygger löst på Haruki Murakamis novell «Att bränna lador» (del av samlingen Elefanten som gick upp i rök och andra berättelser, utgiven på svenska första gången 1996) och markerar regissören Lee Chang-dongs första film sedan den utmärkta Poesi, om konst och moral i förhöjd förening, belönad med manuspriset i Cannes 2010. Filmen är ett mysteriedrama om tre unga med ett ovanligt intresse: att bränna ned växthus. Precis som Poesi har Burning redan klart med svensk biodistribution.

Sett till årets huvudtävling står sig Cannes marknadsvärde fortsatt högt (trots färre namnkunniga regissörer i år), redan har två tredjedelar av titlarna klart med svensk distribution.

En som den svensk publiken dessvärre ser ut att missa är, återigen, Jean-Luc Godard. Förra året var det Le redoutable, Michel Hazanavicius film om Godard i höjd med 1968, en av ett fåtal tävlingsfilmer att bli utan svensk distribution. I är det Godards egen film, Le livre d’image, som ser ut att få nobben. Gläjdande är dock att Gaspar Noé är tillbaka på svenska biografer med sin senaste film, lågbudgettrippen Climax, inspelad på femton dagar och visad i Quinzaine.

Som jämförelse till utfallet i Cannes kan nämnas motsvarande siffra för årets tävlingsfilmer vid Berlin filmfestival, där bara en fjärdedel har klart med svensk distribution (varav tre rätt «givna»: Toppen av ingentingUtøya 22 juli och Isle of dogs).

I Cannes sidosektion Un certain regard (UCR) är hittills tre filmer säkrade för distribution, tre i Quinzaine des réalisateurs och inte mindre än fem titlar från den «lilla» Kritikerveckan, samt ett par titlar utanför tävlan.

Här följer en översikt över samtliga titlar förvärvade för svensk distribution, sorterat efter respektive distributör (fler titlar är att vänta).

Edge:

El angel (Luis Ortega, UCR)

Another day of life (Raúl de la Fuente, Damian Nenow, utanför tävlan)

Folkets bio:

Burning (Lee Chang-dong)

Lazzaro felice (Alice Rohrwacher, delat manuspris)

Three faces (Jafar Panahi, delat manuspris)

Lucky dogs:

Girl (Lukas Dhont, UCR, vinnare av bl a debutpriset Caméra d’or)

Nos batailles (Guillaume Senez, Kritikerveckan)

Wildlife (Paul Dano, Kritikerveckan/Sundance)

Njutafilms:

Un couteau dans le cœur (Yann Gonzalez)

Climax (Gaspar Noé, Quinzaine)

Fugue (Agnieszka Smoczynska, Kritikerveckan)

Mirai (Mamoru Hosoda, Quinzaine)

Noble:

Under the Silver Lake (David Robert Mitchell)

Nonstop:

Dogman (Matteo Garrone, skådespelarpriset till Marcello Fonte)

Whitney (Kevin Macdonald, utanför tävlan)

SF:

Les filles du soleil (Eva Husson)

Scanbox:

Alla vet (Todos lo saben, Asghar Farhadi)

Capharnaüm (Nadine Labaki, jurypriset)

Cold war (Pawel Pawlikowski, regipriset)

Carmen & Lola (Arantxa Echevarrías, Quinzaine)

Woman at war (Benedikt Erlingsson, Kritikerveckan)

Studio S:

Sir (Rohena Gera, Kritikerveckan)

Triart:

Gräns (Ali Abbasi, UCR:s första pris)

Shoplifters (Hirokazu Kore-eda, guldpalmen)

UIP:

Blackkklansman (Spike Lee, stora jurypriset)

Av Jon Asp 25 juni 2018