Svensk debutant tar filmvärlden med storm

Jakob Cedergrens polisman under lupp i Gustav Möllers succédebut «Den skyldige» (Nordisk Film Spring)

Svensk debutant tar filmvärlden med storm

Efter uppmärksammad Sundance-premiär i början av året fortsätter «Den skyldige» sitt segertåg världen över, under sommaren med översvallande mottagande i såväl Danmark som Frankrike. Frågan är om Gustav Möllers gastkramande och mångbottnade kammarspel når svenska biografer.



Det skandinaviska filmåret tillhör så här långt svenskdanskarna. Inte bara en utan flera svenska regissörer utbildade och verksamma i Danmark har debuterat under året – och det med eftertryck. För Charmören har Milad Alami fått fina recensioner alltsedan världspremiären i San Sebastian 2017. Isabella Eklöfs Holiday imponerade stort på kritikerna i Sundance i början av året. Samma Eklöf har bidragit till manuset till Cannes-succén Gräns, av regissören Ali Abbasi – född i Iran, uppväxt i Sverige och utbildad i Danmark.

Ändå är det en fjärde till Danmark importerad svensk, också han utbildad vid filmskolan i Köpenhamn, som kanske gjort den mest publikdragande filmen. Gustav Möllers Den skyldige vann publikpriset i Sundance, har sålts till över hundra länder och under några varma sommarveckor nått ut till 126 000 besökare på danska biografer. I Frankrike är siffran också sexsiffrig efter att filmen mötts med lyriska recensioner vid den franska premiären för drygt två veckor sedan. Inte illa för en lågbudget-thriller och ett kammarspel som uteslutande utspelar sig i två angränsande rum på en alarmcentral i Köpenhamn. Neonlampor är den enda ljuskällan; här råder mörker i dubbel bemärkelse.

18071-3-1100.jpg

Filmen är gjord inom det framgångsrika talangprojektet «New Danish Screen», för blott 4,2 miljoner danska kronor. En trolig förklaring till att spänningsdramat kunde ros i hamn är att filmens dramatik sker helt utanför bild; vi får aldrig se, bara höra om våldsamheterna. I stället får åskådaren, som i realtid, på nära håll följa en medelålders polisman ta emot samtal från olika nödställda människor. Just att deras behov varierar i grad, tycks han lägga stor vikt vid. De flesta fnyser och snäser han åt, han förhalar medvetet processen, skickar möjligen en ambulans sent omsider, nästan alltid efter att ha förebrått dem för antagna omständigheter – ett besök hos en prostituerad, en cykeltur under rus, och så vidare. Ibland slänger han till och med luren i öronen på de utsatta. Det är dråpligt, ibland direkt underhållande, men framför allt både spännande och tematiskt sett förvånansvärt medryckande.

Huvudpersonens troget förvärvade animositet skulle kunna ses i ljuset av klassiskt byråkrat-översitteri, men långsamt låter dramat oss förstå att polismannen bara är tillfälligt på sin post, omplacerad i väntan på utredning, anklagad för grovt övergrepp på en civilperson. Men innan rättegången hålls inträffar något avgörande. En kvinna i väsentlig nöd ringer in, hon är på väg i bil med ex-mannen som kidnappat henne och lämnat deras gemensamma barn i hemmet. Ett fall som polismannen kickar igång på, som får honom att glömma sina andra bekymmer, i hopp om att faktiskt göra skillnad. Men åtagandet får honom att återigen överskrida sina befogenheter.

DEN_SKYLDIGE_Still1_credit Nikolaj Møller.jpeg

Den skyldige syns först som en enkel titel men blir kongenial i det att den resonerar så vitt. Jakob Cedergren, ännu en svenskdansk (!), imponerar stort i huvudrollen. Han ligger så rätt i uttryck, ger ansikte åt en människa – på ett sätt vilken som helst – som tappat mening och fotfäste i tillvaron. Att åskådaren inte får mer bakgrund till huvudperson och händelser är en av filmens stora tillgångar. Trots den begränsade inramningen förefaller identifikationsgraden betydande – oavsett var på linjen offer-förövare betraktaren befinner sig.

Gustav Möller, född i Göteborg 1988, hade sina första kortfilmer på hemstadens filmfestival som tonåring. Men det var från Den danske filmskole han tog examen 2015, hans avgångsfilm I mørke vann pris i Haugesund. I samband med examen sade Möller: «Jeg ønsker at vokse med mine film og en dag kunne lave film, der virkelig betyder noget, for mange mennesker.»

gustav-m

Det är i nuläget oklart om filmen, som kort efter Sundance avslutade Göteborg filmfestival tidigare i år, kommer att få svensk biopremiär – detta enligt uppgifter från Nordisk film, som har rättigheterna. Ännu ett bevis på att skandinavisk film är fortsatt på undantag i sina närmaste grannländer; framför allt svenska distributörer (åskådare?) verkar inte vilja ta i skandinavisk film med tång (även om antalet titlar ökat på senare år, som rapporterat om i POV #21). Men ännu mer, och ännu viktigare, så bevisar Den skyldige hur en oprövad debutant med små medel kan nå en stor publik utan att följa konventionerna.

Efter denna förstafilm, med sina breda kvaliteter, är det ingen vågad gissning att Hollywood drar i rättigheterna för en remake av Den skyldige såväl som i regissören själv. Oavsett vilken väg Gustav Möller väljer att gå, lär han ha hyfsade förutsättningar i båda lägren.

Under tiden kan bara den svenska filmpubliken hoppas att distributören tar sitt förnuft till fånga och Den skyldige till biograferna.

Av Jon Asp 3 aug. 2018