Förbluffande Marguerite Duras

Mélanie Thierry i Duras-filmatiseringen «Smärtan» (Triart Film)

Förbluffande Marguerite Duras

Mélanie Thierry i besjälad filmväntan i Emmanuel Finkiels «Smärtan».
Bland övriga biomåsten på POV:s lista: Ozu, Resnais, Claire Denis, Barbara Albert, Göran Hugo Olsson.



  1. Smärtan Marguerite Duras briljanta bok överförd till briljant film. Om författarjagets väntan på maken, den tillfångatagna motståndsmannen Robert Antelme under kriget. Om att leva på hoppet, att leva vidare när hoppet övergett en och – kanske det svåraste här – att leva vidare (som förut) när hoppet plötsligt återvänder. Om krigets fasansfulla ovisshet, behovet av och bristen på information, ivern att glömma och gå vidare – innan de värsta vetskaperna ens nått allmänheten och sorgen än mindre bearbetats. Om vilket alldeles särskilt undantagstillstånd kriget försätter människor i, men också en smärtsam påminnelse att livet ändå fortsätter i någon form, med stora förhinder men kanske också med nya möjligheter – och om konstnärens behov av att utforska och gestalta detta undantagstillstånd. Som få andra lyckas Emmanuel Finkiel (tidigare regiassistent till Kieslowski) gestalta förhöjd väntan på film. Alltid enastående Mélanie Thierry är förbluffande bra som författarjaget Marguerite, hon som vårdar sin smärta (och skuld) med särskild omsorg. Den 14 september är det premiär för en ny scenversion av SmärtanGöteborgs stadsteater. Redan för tio år sedan gjorde Dominique Blanc en rasande stark monolog, i Patrice Chéreaus regi och bland annat framförd på Bergmanfestivalen 2009. Finkiel tillsammans med Laurent erbjuder en annan, minst lika minnesvärd tolkning av Duras rika text.
  2. Den sommaren Göran Hugo Olssons nya film, om ett «imperfekt» liv med de fallna societetskvinnorna «Big Edie» och «Little Edie» är inte bara förädlad Grey Gardens-romantik utan också ett verk helt i egen rätt. Mer om filmen i POV #33.
  3. Gräns Ali Abbasis Cannes-vinnare har fått ett varmt mottagande även i Sverige. Läs samtal med skaparna i POV #37.
  4. Bergman – ett år, ett liv Jane Magnusssons tagning på Ingmar Bergman, ett «omfångsrikt lapptäcke för både invigda och oinvigda att fascineras av». Läs mer om filmen i POV #32.
  5. Blackkklansman Spike Lee tillbaka i gott slag, belönad bland annat med juryns stora pris i Cannes i våras. Läs Anders Annikas text i POV #37.
  6. Mademoiselle Paradis Okonventionellt porträtt om den blinda 1800-talsmusikern Maria Thereisa von Paradis, som tvingas bevittna en anskrämlig värld som upprätthåller sina förmåner via klass och kön. Se även Cinematekets pågående serie med filmens regissör Barbara Albert.
  7. Muriel Inte Alain Resnais kändaste film men ett av hans många mästerverk, tillkommen två år efter och också besläktad med I fjol i Marienbad. Visas på Cinemateket i Stockholm den 20 september. Läs mer om Resnais i POV #37.
  8. Föräldrarna Tôkyô monogatari är ett av Ozus främsta verk och en given milstolpe i filmhistorien, som inspirerat så många efterkommande regissörer, både i Asien och övriga världen. Visas på cinemateket i Stockholm den 18 september, som del i Setsuko Hara-serien, samt på stockholmsbiografen Victorias klassikermåndag 1 oktober.
  9. Nattvardsgästerna Ingmar Bergmans blyertsgrå apokalyps, ständigt aktuell, visas på Cinemateket i Stockholm den 19 september med efterföljande samtal mellan Jonas Mosskin och Ludvig Lindelöf.
  10. L'intrus I samarbete med Franska institutet bjuder Bio Capitol i Stockholm in till filmkväll med filosofen Jean-Luc Nancy i samband med visningen av L'intrus, Claire Denis film från 2004 baserad på Nancys text och med en minnesvärd Michel Subor i huvudrollen. Den 26 september, missa inte!
Av Jon Asp 14 sep. 2018