Publiken testar Sveriges första 4DX-salong (Nordisk film)

Sveriges första filmtivoli invigs i dag

Med högre komfort och 4DX-effekter ska Nordisk Film etablera sig på den svenska biomarknaden och minska monopolet. POV fick följa med på en åktur i ett maxat biolandskap längs E4:an strax utanför Uppsala.



En biosalong utrustad med maskiner för rök, eld, vind och vatten. Rörliga fåtöljer som ska ge en extra dimension till de rörliga bilderna på duken. Totalt nitton olika effekter, 30 000 watt. Biografen förvandlad till karusell. Här riskerar åskådaren inte bara att sätta popcornen i halsen; håller man inte hårt i lådan är det lätt hänt, när spänningen stiger och actionscenerna samlas, att tappa hela konfekten.

Snart tio år efter att ett sydkoreanskt företag lanserade konceptet kommersiellt är det dags för 4DX att för första gången inta en svensk biosalong. Det hela händer alldeles intill E4:an, drygt sju mil norr om Stockholm, i Gränbystadens moderna galleria, bara några kilometer från Uppsala stadskärna. 100 år efter Ingmar Bergmans nedkomst fortsätter bygden att skriva svensk filmhistoria.

GränbystadenUppsala.Foto.SwecoArchitects.jpg

Bakom satsningen står Nordisk film, den största biografägaren i Danmark och Norge, som därmed gör entré på den svenska marknaden. Med ensamrätt på 4DX har Nordisk film installerat en salong med upplevelsebaserd teknik, rätt långt från filmens diegesis, som ska osäkra publiken. Om bilderna inte känns nog ska handfasta effekter göra det. Biografens fyra övriga salonger är enligt toppmodern standard – här kan man dock styra sätet själv, med olika höj- och sänkbara knappar. Utöver det: avancerade ljud- och ljusanläggningar med Dolby Atmos-teknik, laserprojektorer och real 3D.

Jag anländer till Gränbystaden en onsdagseftermiddag i sällskap med andra varierat nyfikna personer: flera teknikjournalister med vana att åka på mässor i Taipei, en versatil modebloggare som tidigare aldrig varit norr om Sollentuna. Först möts vi av biografståndaren, Jesper Danielsson, som omgärdad av en arsenal unga medarbetare stolt presenterar diverse tillbehör: 170 sorters godis, delikatesspopcorn, en exklusiv läskmaskin förmögen till alla tänkbara (alkoholfria) cocktails. Från kiosken bär det vidare till den spatiösa loungen, där man kan se ner på gallerians julhandlande. Det här är inte fråga om någon källarverksamhet, målet är högt inställt.

«Vi vill att fler svenskar i fler städer ska gå på bio fler gånger varje år. Kan vi få skjuts av biosituationen i övriga Sverige, kan vi få folk att intressera sig mer för bio, lämna soffan med HBO, Viaplay och Netflix, för att verkligen förstå vilket koncept vi kommer med, då kan vi nå långt.»

Det är alltså den lokala biografföreståndaren som talar, men av tonen framgår att företaget har vidare planer. Det är inte bara Uppsalas 210 000 invånare som ska lockas till biograferna mer än 1,6 gånger per år, snittet för svensken, utan Nordisk film vill nå flera svenskar, gå i bräschen för siffror som närmar sig Danmarks och Norges snitt, 2,3-2,4, alltså en tredjedel högre. «Det är en stor skillnad», poängterar Jesper Danielsson.

Det har blivit dags att prova de vanliga moderna stolarna – sovvänliga – sedan de ovanliga – omöjliga att sova im åtminstone till det actionspäckade trailerpaket som vi erbjuds. Dock är det inte representativt, att se en hel långfilm är mindre av en åktur, försäkras vi, då med effekterna fördelade efter berättelsens båge. Så snubblar jag ut ur salongen för en intervju med Erik Kongsvik-Ibsen, informationschef på Nordisk film, influgen för invigningen från det danska huvudkontoret. «4DX-effekter är till för att komplettera filmens innehåll, inte för att ta uppmärksamheten från den. Att göra filmen lite bättre», är han noga med att påpeka (vilket kan vara klokt inför en novis).

4DX-konceptet är alltså nytt i Sverige, men finns i 400 salonger i Europa: 30 i England, två i Danmark och en i Oslo. I grannländerna har det tagits emot väl:, «de salongerna säljer bättre än de vanliga salongerna», säger Kongsvik-Ibsen. Han poängterar att 4DX-spåret är noga uttänkt och lagt, av människor med stor erfarenhet, och med filmens respektive regissör som både instruerar och godkänner «post-produktionen».

I Gränbystadens biograf är tanken att erbjuda publiken ett par 4DX-filmer i månaden, de största filmerna: superhjälteeposen, annan action liksom animerad film. Däremot funkar inte drama och indie, «det är mycket mer psykologiskt och dialogbaserat medan i action sker det väldigt mycket på skärmen, då kan det också ske väldigt mycket med 4D-effekterna», säger Erik Kongsvik-Ibsen.

«Vi ser en stor potential i Sverige, att skapa en ny upplevelse genom kundfokus, stolarna och genom 4DX, att skapa något mer.»

Men Nordisk film – som i dag har 45 procent av den danska marknaden, 32 procent av den norska – är alltså inte bara ute efter att modernisera biosverige med sköna fåtöljer och handfasta effekter, utan bredda utbudet över hela landet. «Vi kan se att det finns städer i Sverige som inte har tillräckligt många biografer, säger Kongsvik-Ibsen. «Vi tror att det är det som håller biobesöken tillbaka. Antalet biografer, men också tekniken och komforten. Med en kombination av en mer uppslukande upplevelse och en större kundupplevelse så tror vi att svenskarna kommer att gå mer på bio.»

Våren 2020 kommer Nordisk film öppna ännu en påkostad multiplexbiograf i en galleria i centrala Malmö. Exakta detaljer om prestanda och utrustning är inte satta, men troligt är att det även där blir med en 4DX-biograf.

Hur ser ni på konkurrensen till Filmstaden (SF)?

«Det är inga problem, de är våra konkurrenter, de gör vad de gör, vi gör vad vi gör, vi har vår plan. Vi är i full gång och tittar på alla attraktiva städer. Inom tio år vill vi ha ett tvåsiffrigt procentantal av den totala marknaden», säger Erik Kongsvik-Ibsen och understryker att monopolsituationen nog också bidragit till den låga biosiffran i Sverige. «Vi tror att det är bra för hela marknaden att vi etablerar oss i Sverige», fortsätter han och jämför med situationen hemmavid.

«Vi är den största aktören i Danmark, men endast med 45 procent, vilket betyder att det finns väldigt många andra aktörer, en del oberoende, en del biografer som är väldigt stora, Cinemaxx till exempel, som har etablerat tre stora biografer i de största städerna, och klarat det bra. Det tror vi är sunt för många.»

beasts.jpeg

Innan besöket avslutas är det dags för långfilm i 4DX: Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott. Jag bänkar mig åter i salongen för att verkligen få känna hur det är att vara i J K Rowlings magiska värld. Till exempel när en nifflarunge, på jakt efter allt som glittrar, fyrar av korken till en champagneflaska, och samtidigt duschar ansiktet på oss i salongen. När det regnar i London (ganska ofta) regnar det förstås också på publiken. När det snöar snöar det också i salongen. När vinden tar i fladdrar också håret (uppsatt rekommenderas). När en orm slingrar sig runt egen axel, kränger fåtöljen ordentligt. När ormen hugger, nyper det till i ryggen, medan något fladdermusliknande susar förbi tätt intill ansiktet. När kameran rör sig runt Sacré-Coeur och bland Paris tinnar och torn, tippar fåtöljen framåt. Trollstavarna får det att blixtra runt en. Och så vidare.

Till slut vet man inte riktigt vad som är vad: en faktisk 4DX-effekt eller kroppen – en nerv eller muskel – som tar höjd för nästa påfund. Möjligen var det inte så här man tänkt sig att Nordens ledande biografkedja skulle ta upp kampen om det svenska biomarknaden, minska monopolet. Eller så var det just det. Oavsett vad som visar sig mest lönsamt – karusellen eller gungorna – så får man hoppas att satsningen sprider vidare ringar, med stora och små effekter runt om i biosverige.

Av Jon Asp 7 dec. 2018