Ur filmen «Catwalk – från Glada Hudik till New York» Foto: Charlie Bennet

DN och det svenska filmfusket

«Jag uppmanar Ahlström att lägga sin tid på väsentligheter, som att läsa sin egen tidning även på tisdagar, eller kanske rentav skriva om de filmpolitiska frågor som verkligen är viktiga för svensk film och svenskt filmklimat.»

Distributören Mattias Nohrborg efterfrågar en mindre felfinnande, mer relevant filmbevakning från morgontidningen.



Nu har han vaknat till igen, tillbringat ytterligare en helg för att slå ner på «det svenska filmfusket». Kristofer Ahlström, reporter på Dagens Nyheter är indignerad och upprörd i DN den 28 januari, efter att han hittat ett citat på filmaffischen till Catwalk – från Glada Hudik till New York som inte är signerat. Och han tror på fullaste allvar att detta fusk och påhitt är gjort i syfte att rädda svensk film från sin publikkris.

Å herre Gud! Hans insikt över vilka fenomen och bakomliggande faktorer som styr det svenska filmklimatet är imponerande. 

Förra våren skrek Ahlström till: «Så utnyttjas DN i bluffiga bioannonser»/«Förvanskar DN-citat i bioannonser». De som hade förvanskat och utnyttjat DN var Triart Film, distributören till den svenska dokumentärfilmen Parning som hade biopremiär den 29 mars. Förvanskningen låg i att vi lagt in två stycken utropstecken – !! – efter citatet «Ger dig träningsverk i smilbanden», från recensionen som DN:s filmkritiker Wanda Bendjelloul skrivit. Smaka på den alla filmintresserade, en heltidsanställd reporter på Dagens Nyheter lägger ner tid och engagemang på att skriva en krönika om att ett citat i en så kallad recensionsannons har belagts med två !!-tecken … Samme man skriker nu om ett citat på en affisch som inte är signerat i tron om att det är affischmakaren själv som hittat på det.

Jag och Triart beklagade så klart de två !!-tecknen, dessvärre är det sånt som kan hända när tidspressen är hård på fredagsförmiddagar … Men vilket andefattigt och innehållslöst liv man skulle ha om det viktigaste i livet vore att varje lördag leta efter och låta sig retas upp av alla korrfel som finns i Ahlströms och hans kollegers texter, eller av alla missvisande rubriksättningar som pryder artiklarna.

Som dagen efter Guldbaggegalan. Kvällens stora vinnare var And then we danced som vann förstapriset för bästa film, Levan Akins starka skildring om hur man i dagens Georgien förtrycker konstnärliga utövare och människor med «fel» sexuell läggning. Dagens Nyheter toppade förstasidan på kulturbilagan med «Baggeregn över rymddystopin Aniara». Detta var lögn! Helsidesbild var Bianca Cruzeiro som vann för bästa biroll … Inte ett ord om Levan Akins film. Mittuppslaget toppades av rubriken «Dött lopp mellan Aniara och And then we danced». Detta var lögn! Hur kan det bli oavgjort mellan någon som vinner förstapriset och någon som tar emot mindre priser? Man illustrerar med årets dokumentärfilm och årets nykomling, inte något från årets bästa film. Till sist har Helena Lindblads kommentar en rubrik om Aniara, likaså missvisande och felaktigt, och utan reaktion från Ahlström på något betydligt allvarligare än två !!-tecken eller ett osignerat citat på en affisch. 

Jag uppmanar Ahlström att lägga sin tid på väsentligheter, som att läsa sin egen tidning även på tisdagar, eller kanske rentav skriva om de filmpolitiska frågor som verkligen är viktiga för svensk film och svenskt filmklimat.

Av Mattias Nohrborg 5 feb. 2020