Skådespelaren, artisten och numera tv-skaparen Amy Deasismont (Foto: Johan Paulin)

Amy Deasismont tar plats bakom kameran

«En egen smak och ton har alla oavsett om man är utbildad eller inte. Och den ska man våga lita på.»

Skådespelaren och artisten Amy Deasismont om inspelningen av egna tv-serien «Thunder in my heart».



Artisten och skådespelaren Amy Deasismont, guldbaggenominerad för Min lilla syster 2016, debuterar nu bakom kameran. Deasismont har precis avslutat inspelningarna med tv-serien Thunder in my heart, som hon själv skapat och skrivit manus till och också är med och regisserar, «en dramakomedi om kärlek, identitetssökande och att vara vuxen på pappret men fortfarande känna sig som ett barn».

Serien, i åtta avsnitt à 30 minuter, beräknas ha premiär i Viaplay våren 2021.

Hur känns det nu efter dubbelt avklarad inspelning, som debutant och mitt under pandemi? 

Det känns bra. Det var väldigt sorgligt att skiljas från hela teamet, alla som man träffat varje dag och kommit så nära under nio veckors tid. Men det är också roligt att vara i nästa fas av processen nu och sitta med i klipprummet. 

Berätta hur du först fick idén och hur arbetet fortsatt? 

För fem år sedan började jag titta igenom texter jag skrivit på min dator angående en relation jag var i när jag var runt 20. När jag läste det med nya ögon så tyckte jag mina allvarliga känslor kring situationen var väldigt komiska, det kändes som tragikomiska scener ur en film. Så först började jag skriva scener inspirerade av texterna jag hittade. Nu finns inte så många spår kvar från min egna upplevelse utan det formades till något nytt och fiktivt men det var där det började och även där serien tar sin början. Sen visste jag att jag ville skriva om en huvudkaraktär som befinner sig i början av sitt vuxna liv och successivt frigör sig från ett sårigt förflutet. Jag tycker om att skriva scener och skrev inte det här manuset i den kanske mer traditionella ordningen – att man börjar med synopsis och treatment – utan jag började på en gång skriva dialog och scener och ju fler scener jag skrev desto tydligare blev det för mig hur allt skulle hänga ihop.

Berättelsen har tagit form efter hand. Men jag hade skrivit ett första utkast till varje avsnitt efter ett år och sen har det vuxit och formats med tiden. Vissa scener är helt orörda från min första version och vissa har ändrats mycket under vägens gång. Saker har tagits bort, lagts till och flyttats runt. 

Hur många försök och hur lång tid tog det innan du hittade din producent?

Det tog många försök och många år. Det var viktigt för mig att få vara ensam med berättelsen ett tag så att jag fick landa i vad jag ville berätta innan jag blandade in någon annan, därför skrev jag i ett år innan jag tog kontakt med något produktionsbolag. Till slut, efter tre år av att försöka hitta ett produktionsbolag att jobba med och många, många möten, hörde jag av mig till producenten Patrik Andersson på BRF. Vi tog ett möte tillsammans med ytterligare en producent på BRF, Anna-Klara Carlsten. Efter mötet skickade jag åtta avsnitt som jag arbetat med under fyra års tid till dem. De läste och jag var helt överlycklig när de sa att de ville jobba med mig och projektet. Jag kände på en gång att de brydde sig om och förstod projektet och mig.  

Du är skapare, manusförfattare, spelar huvudrollen och har även regisserat något avsnitt, eller hur?

Anders Hazelius regisserar avsnitt 1-4, jag och Anders avsnitt 5 tillsammans och Sanna Lenken avsnitt 6-8. Sen har jag huvudansvaret för regin i klippningen av avsnitt 6-8.

Är det främst en stor utmaning eller snarare en tillgång att ha så många funktioner?

Det är absolut en stor utmaning men även en tillgång, tror jag. Jag har levt med projektet i så många år och vet vad jag vill berätta. Det är också helt fantastiskt roligt och utvecklande att få vara med i ett projekt från början till slut. Jag lär mig saker varje dag och är så glad att vi som jobbar tillsammans med det här är ett så bra team och har en tydlig gemensam vision och kärlek för serien. 

Har Thunder in my heart alltid varit en idé för tv?

Ja, i början skrev jag utan att förhålla mig till format, vilket jag tror var jättebra för då fick historien komma ut så som jag ville, naturligt, utan att jag kände mig låst till en specifik längd. Till en början var det nio avsnitt i olika längder, vissa var 20 min och vissa var 40 min. Sen skrev jag om det materialet till formatet 8x30. 

Vad gillar du själv att se och har du haft några särskilda inspirationer för serien?

Jag har vuxit upp med att titta på mycket brittisk tv och film så jag skulle säga att min humor framför allt har formats väldigt mycket av det. Jag tycker själv att det är som roligast när det är på fullaste allvar för karaktärerna men situationerna är märkliga och skruvade. En av mina favoritserier är Peep show som både är mörk och väldigt rolig. Sen älskar jag Girls som är full av ängsliga och osympatiska karaktärer som man älskar just för att de är så mänskliga. Fleabag är en favoritserie som jag fullkomligt älskar, men den såg jag efter att jag skrivit Thunder in my heart.  

Hur mycket Amy Deasismont finns det i huvudkaraktären i Thunder in my heart?

Karaktären jag spelar är mycket mer impulsiv och gränslös än vad jag är. Jag älskar henne just för att hon säger och gör saker utan att tänka på konsekvenserna på ett sätt som jag inte gör eller kanske vågar. Men såklart finns det lite av mig, och saker man kanske sagt eller tänkt i henne, och även i vissa av de andra karaktärerna. Men ingen av karaktärerna är eller ska vara ett porträtt av mig. De är alla nya och fiktiva personer. 

Känner du att du har större förståelse för skådespelare med tanke på att du själv är skådespelare?

Jag har genom åren haft turen att få jobba med regissörer som verkligen älskar sina karaktärer och skådespelare och som jobbar väldigt noggrant med personregi. Så regimässigt har jag lärt mig mycket av att iaktta hur regissörer jobbar. En sak jag lärt mig under den här processen är att alla skådespelare är olika och reagerar olika på olika typer av regi. Och det är något man kan utforska när man jobbar med skådespelaren på castingen, repetitionerna och sen på inspelning. Så även om jag jobbat som skådespelare tidigare så vet jag ju egentligen bara vilken typ av personregi som brukar funka på mig. Men självklart har jag en stor förståelse för hur arbetet kan kännas för en skådespelare. Vilka scener jag tror kommer vara mest krävande och ungefär vad för typ av tid och startsträcka som kan behövas för att nå vissa känslolägen. Framför allt tror jag att det har varit en tillgång i skrivprocessen att jag också är skådespelare. Dels att kunna veta hur scener och repliker kan kännas att spela och säga. Jag har även spelat upp scener hemma, högt för mig själv, för att känna om rytmen i scenen känns organisk. Är det rimligt att bli arg/ledsen just där till exempel. 

Hur har du övervunnit tvivel och rädslor under arbetets gång?

Det är klart att jag ibland varit lite rädd. Det är läskigt att kasta sig ut och våga sig på något nytt man inte fått prova på i praktiken förut. Men det har verkligen varit underbart att jobba med människor som tror på en och uppmuntrar en till att våga. Något jag påmint mig själv om när jag känt mig rädd och överväldigad är att trots att jag inte är utbildad, utan har lärt mig av att jobba, så har jag alltid min smak, ton och eget berättarsätt att luta mig mot när beslut ska tas. En egen smak och ton har alla oavsett om man är utbildad eller inte. Och den ska man våga lita på. 

Tänker du i bilder eller text?

Åh, vilken svår fråga, jag har faktiskt inte reflekterat över det. Jag tror jag tänker mer i bilder. Jag ser ofta scenen jag skriver framför mig.

Med tanke på din bakgrund inom musikbranschen, vilken musik eller vilket ljud kommer att utmärka sig i serien?

Jag har tänkt jättemycket på musik under tiden jag skrivit. Jag gjorde en spellista när jag började skriva för fem år sedan och den består nu av runt 700 låtar. Viss musik som är med i serien var inskriven i manus redan för fyra-fem år sedan så det känns väldigt roligt och fint att de kommer vara med i slutresultatet. Sen jobbar jag med människor som också är väldigt musikintresserade så vi bollar musik väldigt mycket. 

Är det tv som gäller nu eller i vilken form eller format blir Amy Deasismonts nästa projekt?

Jag vet faktiskt inte än. Jag älskar tv-formatet för man kan berätta så mycket och komma så nära många karaktärer. Men vi får se vad nästa projekt blir. Just nu är jag fortfarande så inne i det här projektet och kommer jobba i postproduktionen fram till slutet av april 2021. 

Av Jon Asp 18 dec. 2020