Nonstop Entertainment

Bäst på biorepertoaren

Cinemafrica i Stockholm, premiär för ett par efterlängtade svenska debuter och några franska klassiker på Cinemateket.



  1. Sameblod (biopremiär 3 mars). Svensk premiär för Amanda Kernells festivalhyllade drama, prisad vid världspremiären i Venedig i september och miljonvinnare i Göteborg nyligen. Få svenska filmare har förenat tematisk angelägenhet med en sådan känsla och förståelse för atmosför och stämning redan i första långfilmen.
  2. Exfrun (bio). Katja Wiks debut skildrar kvinnans lott i tre olika skeden av förhållandet: i början, under och efter. Det är underhållande, smärtsamt och inte minst välspelat.
  3. Min arabiska vår (bio). Mot fonden av politisk turbulens vågar Mohamed Ben Attias tunisiska relationsdrama fokusera på mer intima konflikter och drömmar. Rättvist prisad såväl för bästa debut som bästa skådespelare (Majd Mastoura) i Berlin förra året.  
  4. Cinemafrica (festival i Stockholm 22-26 feb). Årets festival mönstrar bl a en av den senaste tidens mest omtalade dokumentärer, oscarnominerade I am not your negro (bilden), om James Baldwin och av Raoul Peck, regissören som även hade världspremiär med spelfilmen Unge Karl Marx i Berlin förra veckan.
  5. Sonen (Cinemateket 28 feb). I samband med premiären av Den okända flickan ger stockholmscinemateket en serie filmer av Dardenne, däribland brödernas främsta verk Sonen, för vilken Olivier Gourmet vann skådespelarpriset i Cannes 2002.
  6. La cicatrice intérieure (Cinemateket 5 mars). I den pågående Philippe Garrel-serien visar stockholmscinemateket regissörens klassiker tillsammans med Le révélateur.
  7. Barnens bio (Zita). Sportlovsveckan inbjuder till ett par sentida klassiker för små såväl som stora, däribland Miyazakis Spirited away och Spike Jonzes Till vildingarnas land och även en förhandsvisning av franska Fröken omöjlig.
Av Jon Asp 21 feb. 2017