Sök


Kritik

Duktiga, spretiga Moving Sweden

Av Rebecka Kärde 6 juli, 2018

Rebecka Kärde har sett sommarens fem talangprojekt aktuella i SVT


Kritik

Alla talar om Bergman

Av Jon Asp 6 juli, 2018

Andreas Focks nya intervjubok avlyssnar kända och mindre kända medarbetare


Kritik

Blomstertid med specialeffekter och såpaaffekter

Av Jon Asp 6 juli, 2018

«Den blomstertid nu kommer» verkar som en påminnelse om att filmmediet till sin natur är lika enfaldigt nu som då, lokalt som globalt


Kritik

Fotboll för all evighet

Av Jon Asp 14 juni, 2018

Fotbollsnörd fast i regelverk i Corneliu Porumboius senaste filmabsurditet


Kritik

Fotboll för all evighet

Av Jon Asp 14 juni, 2018

Fotbollsnörd fast i regelverk i Corneliu Porumboius senaste filmabsurditet


Kritik

Hat eller leda hos provinsens överblivna

Av Jon Asp 16 mars, 2018

Hat eller leda hos provinsens överblivna? Från svenska amatörer till fransmän som leker med fiktionen


Kritik

Tvära kast i Köping

Av Jon Asp 7 mars, 2018

Jon Asp ser «Tårtgeneralen» från Norén och Pasolini till schlager och smörgåstårta


Kritik

Zvjagintsev – oumbärlig regissör för vår tid

Av George Ivanov 6 april, 2018

George Ivanov ser Zvjagintsevs «Saknaden» fylla en viktig lucka i filmens värld


Kritik

Sveriges skarpaste regissör provocerar

Av George Ivanov 13 februari, 2018

George Ivanov har sett Isabella Eklöfs strålande mörka debut «Holiday»


Kritik

Filmen och självkänslan

Av Jon Asp 7 mars, 2018

Jon Asp ser «Tårtgeneralen» från Norén och Pasolini till schlager och smörgåstårta


Kritik

En handelsresandes skam

Av Jon Asp 23 mars, 2017

Den färska iranska oscarvinnaren har inspirerats av Ingmar Bergmans solitära konstnärspar i «Skammen»


Kritik

Hollywood och politikskräcken

Av Karin Svensson 11 april, 2017

Karin Svensson ser filmvärldens etablerade regissörer ducka för politiska frågor


Kritik

Bellocchios mästerverk

Av Jon Asp 29 april, 2017

Jon Asp påminner om en sensationell italiensk debut med halvsvenske Lou Castel


Kritik

Allmän anestesi har drabbat 70-åringen

Av Jon Asp 30 maj, 2017

Fann debutanten Östlund en gyllene medelväg när Cannes-habituéerna dukade under i mental misär?


Kritik

Sydkoreanen Bong Joon-ho sig lik även i Netflix

Av Sebastian Lindvall 30 juni, 2017

Sebastian Lindvall har sett Bong Joon-hos «Okja»


Kritik

Talangprojekt med brist på lekfullhet

Av Rebecka Kärde 30 juni, 2017

Rebecka Kärde ser bottennapp och ljuspunkter bland sommarens Moving Sweden


Kritik

Berggren om livet och konsten

Av Jon Asp 30 juni, 2017

Jon Asp ser Tommy Berggren på mångbottnad turné mellan konst och nöje


Kritik

Jordgubbslandet och den marginaliserade svenska kritiken

Av Jon Asp 26 juli, 2017

Kritiker i händerna på utövare och politiker


Kritik

Var finns den svenska experimentfilmen?

Av Martin Grennberger 26 juli, 2017

Martin Grennberger undersöker tillståndet för den svenska filmen bortom beprövad novell- och tablåestetik


Kritik

Ödeshöst väntar svensk film

Av Jon Asp 23 augusti, 2017

Rekordsnabbt har svensk film gått från kristid till storhetsperiod – och snart kan det svänga igen


Kritik

Tjänster och gentjänster

Av Lena Andersson 23 augusti, 2017

Lena Andersson ser Ruben Östlunds frizon förvandlas till fängelse i «The square»


Kritik

Fulländad och oförskämt fördomsfull

Av George Ivanov 23 augusti, 2017

George Ivanov ser en guldspalmsvinnare triumfera i skratt och debatt


Kritik

Misslyckad filmintegration

Av Jon Asp 23 augusti, 2017

Jon Asp kapitulerar inför Johan Bergenstråhles grekiska utlänningar från 1972


Kritik

Public service enligt Wiseman

Av Charlotte Garson 6 september, 2017

I Venedig ser Charlotte Garson en 87-årig stilbildare i högform, Frederic Wiseman med «Ex libris – the New York public library»


Kritik

«Advantage Mr. Borg»

Av Johan Croneman 6 september, 2017

«Jag har aldrig sett bättre idrottsbilder på film», skriver Johan Croneman och kapitulerar inför vacker tidsanda som saknar djup


Kritik

Hur låter biohösten 2017?

Av Anders E Larsson 27 september, 2017

Kompositören Anders E Larsson har lyssnat in sig på säsongens bra och dåliga soundtrack


Kritik

Rörlig bild mer utmanande på scen

Av Jon Asp 23 november, 2016

Jon Asp dyker ner i teaterns värld och påminns om filmens brister. Och efterlyser en kultur och en kritik som verkar mer över gränserna och odlar en helhetssyn på konsten


Kritik

Föreställningar om filmbilden

Av Martin Grennberger 31 oktober, 2017

Martin Grennberger har läst Astrid Söderbergh Widdings nya bok


Kritik

Att dansa är att leva

Av Charlotte Garson 22 november, 2017

Charlotte Garson ser mångbottnade aidsaktivister i Robin Campillos Cannes-hyllade «120 slag i minuten»


Kritik

«Det gode med det onde»

Av Kim Skotte 12 november, 2017

Kim Skotte hänförs av en unik och visuellt storslagen Lars von Trier-utställning i Odense


Kritik

2017 blev ett riktigt Schein-år

Av George Ivanov 8 december, 2017

«Det är med flaggan i topp som Scheins arv försvinner», konstaterar George Ivanov och ser in i filmsveriges utmanande framtid


Kritik

Persbrandts inferno

Av Jon Asp 8 december, 2017

Skådespelarens memoarer «Så som jag minns det» verkar som ett evighetslångt rus: medryckande, intensivt och monotont


Kritik

Glättig komedi om Ted Gärdestad

Av Jon Asp 2 januari, 2018

Musikikon reduceras till enfaldig folkparkshjälte i Hannes Holms slappa film


Kritik

McDormand briljerar i blodtörstig oscarfavorit

Av George Ivanov 12 januari, 2018

«Greppet att ställa en misär mot en annan är lika genialiskt som groteskt.» George Ivanov om Golden Globe-triumfen «Three billboards»


Kritik

Glättig komedi om Ted Gärdestad

Av Jon Asp 2 januari, 2018

Musikikon reduceras till enfaldig folkparkshjälte i Hannes Holms slappa film


Kritik

Guldpalmsvinnare i tiden

Av Rebecka Kärde 8 december, 2016

Populistisk vänsterretorik eller välgörande propaganda? Rebecka Kärde söker en gyllene medelväg i «Jag, Daniel Blake»


Kritik

Pappa vet bäst?

Av Stig Björkman 23 december, 2016

Stig Björkman förklarar varför Cannesjuryn gjorde rätt som valde bort årets succéfilm


Kritik

Barnfilm på undantag

Av Malena Janson 6 januari, 2017

Malena Janson ser hur svensk barnfilm fortsätter begränsas och försummas


Kritik

Januari är biofilmens högsäsong

Av Jon Asp 25 januari, 2017

Biorepertoaren lyser av kvalitet samtidigt som Göteborg filmfestival firar 40


Kritik

I afton dans: «La La Land»

Av Stig Björkman 25 januari, 2017

Oscartippade musikalen får Stig Björkman att drömma om Hollywood


Kritik

Tolstoj på tagalog

Av Anders Annikas 8 februari, 2017

Anders Annikas har sett slow cinema-mästaren Lav Diaz hämnddrama


Kritik

Bland nya och gamla bilder i Göteborg

Av Jon Asp 8 februari, 2017

Jon Asp tycker att bioaktörerna borde ta sikte på festivalpubliken


Kritik

Béla Tarr – «Till the end of the world»

Av Martin Grennberger 22 februari, 2017

Martin Grennberger ser ikonen Béla Tarr på filmmuseum i Amsterdam


Kritik

På spaning i Berlin

Av Jon Asp 22 februari, 2017

Guldbjörn till hjortar, finsk flykting-feelgood, ensamhet i Brooklyn, ofria fria kvinnor. Jon Asp rapporterar från den nyss avslutade filmfestivalen


Kritik

Uppviglaren Joseph Beuys

Av Jon Asp 22 februari, 2017

Jon Asp ser en outtröttlig allkonstnär få nytt liv på filmfestivalen i Berlin


Kritik

Några versioner av undergången

Av Kristoffer Leandoer 8 mars, 2017

Kristoffer Leandoer dyker ner i en apokalyptisk filmvärld och ser vårt ständiga behov av att börja om i grupp


Kritik

Bland medborgare och solitärer

Av Jon Asp 8 mars, 2017

«Mad men» har blivit «grumpy men» – Jon Asp ser «Citizen Schein» och ryggar för det nya svenska filmklimatet