Ur Ronnie Sandahls «Tigrar» © TriArt Film

Upp till kamp – manusförfattare!

Lyssna på filmskaparna Ronnie Sandahl («Borg», «Tigrar») och Peter Modestij («6A», «Pleasure») i ett inspirerande samtal om hur svensk film behöver få upp humöret, och om hur manusförfattarna måste kavla upp ärmarna, äga sina produktioner och samtidigt samarbeta mer och ta hjälp av rätt personer.



SPOTIFY | iTUNES | PODDTOPPEN


Ur samtalet:

«En lustkris skulle jag vilja säga att vi har, en humörskris. Vi gör för mycket filmer som saknar gott humör. Och jag kan tänka mig att det hänger i hop med att det är enklare att ha gått humör i samarbeten.»

«Vi är ganska duktiga till exempel på identitetspolitik i Sverige, och det har absolut sin plats [...]. Men samtidigt känns det som om vi har tillbett andra gudar än manusgudarna under några år, när det kommer till den breda underhållningsfilmen åtminstone.»

«Jag upplever att manusförfattare är något som man går till när man redan har en historia […] Det är ett märkligt synsätt, att manusförfattaren är utbytbar, att det är inte så noga vem det är. Nånstans, allt som är bild är skrivet, skrivs det fel så går det åt helvete.»

«Hantverksskicklighet och en allmän kunskapsnivå om manus är ett vaccin mot ängslighet.»

«Du bestämmer över ditt eget manus. Får du inte rätt kritik, sök upp rätt kritik. Man är ansvarig för sin egen text. Kommer nån med dåliga notes, eller dåliga idéer, skriv inte in dem, man är inte slav, vi måste släppa idén om att författaren är en slav.»

Medverkande:

Peter Modestij – manusförfattare och regissör, aktuell som medförfattare till Ninja Thybergs Pleasure

Ronnie Sandahl – manusförfattare och regissör, aktuell med Tigrar (Dragon Award för bästa film på Göteborg filmfestival)

Jon Asp – kritiker och redaktör i Point of View.

(Tack till BRF och KonstAB)

Av POV Film 26 feb. 2021